Kan mina föräldrar bestämma mitt gymnasieval?

14 apr 2022
Jag har gjort en preliminär ansökning där en skola som jag ville gå på är mitt förstahandsval, men nu så har jag ångrat mig och vill gå på en annan skola som jag faktiskt kan komma in på till skillnad från mitt förstahandsval. Problemet är att mina föräldrar vill bestämma vilken skola jag ska gå på och säger att jag inte har något val även fast jag inte vill gå på den skolan längre. Vem bestämmer vilken skola jag ska gå på och hur ska jag göra?

18 apr 2022

Du har juridisk rätt att bestämma själv var du ska gå gymnasiet. Det är så klart bra om du kan diskutera saken tillsammans med dina föräldrar och du kan lyssna på deras råd men i slutändan är det ditt beslut. Ta hjälp av din SYV i skolan om du behöver hjälp med valet eller med att förklara för dina föräldrar.