Hur blir jag astronom?

13 apr 2022
Hej! När jag böjade på gymnasiet så visste jag inte vad jag ville bli. Därför tog jag samhälle beteende eftersom det var lätt, men nu när jag ska snart börja trejan har jag undrat om att bli astronom. Kan man bli astronom om man har gått samhälle?

18 apr 2022

Vad roligt att du vill bli astronom! Kandidatutbildning inom astronomi finns på många högskolor/universitet. På exempelvis Stockholms universitet finns ett kandidatprogram i astronomi som krävergrundläggande behörighetFysik 2, Kemi 1 och Matematik 4. För att du ska få detta under gymnasietiden är det Naturvetenskapsprogrammet eller Teknikvetenskapsprogrammet som gäller. Men om du kan du  komplettera med alla kurser du behöver på Komvux/vuxenutbildning efteråt.