Kan jag tenta gymnasiekurser?

09 apr 2022
Hej !

Jag undrar om det finns möjligheter att tenta av direkt Engelska 6 och Svenska 3 kurser utan att delta i kurser ?
Eller om det finns möjligheter att hoppa i direkt i dom kurser utan att behöva tenta av dom ” lägre nivån ” ?
Min fråga kan låta konstig men jag är en sjuksköterska med lång arbetserfarenhet (23 år i Sverige ) som ville komplettera min äldre utbildning till kandidatexamen och för att söka till det behöver jag ha Engelska 6 och Svenska 3 med godkänt (E) betyg.
Pga min ålder 47 år , heltidsarbete och som sagt lång arbetserfarenhet är jag inte intresserad av att börja från grundkurs utan ville testa rent av om jag får godkänt i tentan.

Tacksam för svar som beskriver hur jag ska gå tillväga iså fall.

11 apr 2022

Ja, det går jättebra att göra det! Det kallas för prövning. Prövning på Komvux innebär att man läser in en gymnasiekurs på egen hand och sedan gör en prövning, som ofta är både ett skriftligt och muntligt prov i ämnet.

Du kan kolla med Komvux i din kommun när du kan göra prövningar i de kurser som du skulle vilja ha betyg i. Man kan göra prövning i en gymnasiekurs hur många gånger som helst och varje prövning kostar 500 kronor.