Kommer jag in på Naturvetenskapsprogrammet?

09 apr 2022
Hej!
Jag är nyligen här i Sverige och just nu läser jag introduktionsprogram . Just nu försöker jag lära mig svenska och förbättra mina färdigheter i språket. Jag kan läsa max 13 ämnena i det här programmet. Jag vill plugga till naturvetenskap programmet när jag är klar med det här.
Hur många poäng behöver man att komma in i naturvetenskaps programmet och om jag får bl.a. betyg C eller E i ett av de sex andra ämnena som är inte kärnämnena inte heller NO, kan det bli svårt att komma in i programmet?

Med vänliga hälsningar,

11 apr 2022

Om du kommer in eller inte beror på vilken antagningspoäng som skolan du vill söka till kräver och vad du har i meritvärde (ditt samlade slutbetyg i alla ämnen). Här kan du söka på skolors antagningsstatistik: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/antagningspoang-7542. Välj först ort och sök sedan vidare på skola.