Hur blir jag mattelärare?

08 apr 2022
Hej! Jag är intresserad av att bli ämneslärare i Matematik för årskus 7-9. Jag har läst Matematik 1, 2 och 3B. Det står att jag behöver läsa matematik 4 för att söka till lärarutbildningen. Ska jag då först läsa komvux matematik 4 och sedan nästa år läsa lärarutbildningen? Dessutom vill jag inte välja ett extra ämne, jag vill bara redovisa som matematiklärare. Kan du ge mig lite tips?

11 apr 2022

Om du kan få matte 4 klart till det sista kompletteringsdatumet så kan du börja utbildningen redan detta år. Kolla på Antagning.se när det datumet är. Vill du bara bli lärare i matte så kan du istället välja att läsa bara matematik som ämne på universitetet. Sedan kan du gå KPU (Kompletterande pedagogisk utbildning) när du har en examen i matematik.

Lycka till! / Petra, SYV