Hur får man gymnasieexamen?

08 apr 2022
Hej!
Har en son som hoppade av gymnasiet efter 1 år. Läst bygg o anläggning 1 år och har 700 p. Han är nu 19 år och funderar på att läsa in gymnasiet. Vad krävs för minsta möjliga man kan läsa men ändå få en examen ( han är så ointresserad av skolan) ?
Förutom basämnena måste han välja individuella val för att komma upp i 2500 p (om jag fattat rätt är det poängen som krävs)?

Tacksam för svar

11 apr 2022

Det snabbaste sättet är nog om han fortsätter där han slutade med Bygg- och anläggningsprogrammet men det är ju bäst om man är motiverad att gå det program man går. Om han vet vad han är intresserad av i stället för skolan så kan han fokusera på det. Vad vill han jobba med? Vilka tjänster vill han kunna söka? När han vet det blir det lättare att planera studierna och den bästa vägen till målet.

Han kan gå till en vägledare på Komvux och få hjälp att fundera och sätta upp en studieplan. Det finns ingen snabbväg till examen (om man inte är beredd att läsa i dubbel takt) utan det tar tre år att få gymnasieexamen. Det finns också vissa krav på vad som ska ingå i de olika gymnasieexamen och programmen så därför är det viktigt att man får sin studieplan godkänd av Komvux innan man börjar.

Lycka till! / Petra, SYV