Vilken fördel ger det att läsa språk i grundskolan?

07 apr 2022
hej,
i 6an tog min skolla bort språk, så jag tar inte det längre. och den ända anledningen att jag var ok med det var för att dom sa att det inte skulle påverka min möjlighet att ansöka till gymnasium. om jag har mölighet vill jag kanske gå på gymnasium som har 325 merit som intagning, men som max med mängden ämnen jag har kan jag få 320 merit, så det påverkar min integning, men min skola sa att under integningen dar man bort det sämsta betyget från andras så det inte kommer spela någon roll, och jag vill veta om det ör sant, och om jag kan komma in på en sån linje.

11 apr 2022

Om man läst ett modernt språk som språkval i grundskolan kan man tillgodoräkna sig betygsvärdet för språkvalet utöver värdet av de 16 bästa betygen vid antagningen till gymnasieskolan. Vid ansökan till gymnasieskolan används nämligen de 16 bästa betygen i elevens slutbetyg för att räkna ut ett meritvärde (max 320 poäng). Till detta kan betyget i moderna språk som språkval läggas och det maximala meritvärdet blir då 340 poäng.

Har man ett betyg i alla obligatoriska ämnen i grundskolan (som är 16 stycken) och dessutom ett betyg i moderna språk som språkval (som är frivilligt) får man alltså räkna alla dessa 17 betyg.

För att kunna få maximal meritpoäng i moderna språk från gymnasiet måste studierna påbörjas i grundskolan. Så det är alltså fördelaktigt att ha läst ett modernt språk i grundskolan som man sedan kan fortsätta med i gymnasiet.