Vilka ämnen ska jag lägga till för att få meritpoäng?

07 apr 2022
Hej! Jag ska börja gymnasiet nu till hösten. Jag vill helst gå samhäll men efter gymnasiet vill jag plugga vidare till psykolog, och jag vet då att man behöver väldigt höga betyg från gymnasiet. Jag har kollat upp på ett ungefär hur meriten fungerar på gymnasiet. Men jag undrar då vilka kurser man behöver lägga till på samhällsvetenskapsprogrammet om man ska få 22.5 merit, förutsatt att man har A i alla ämnen då.

11 apr 2022

Meritpoäng läggs till ditt jämförelsetal, det vill säga ditt betygssnitt. Du kan få maximalt 2,5 meritpoäng, vilket gör att det högsta jämförelsetalet du kan få är 22,5. Hur mycket meritpoäng du får är olika för olika utbildningar. Du kan få meritpoäng för vissa kurser i moderna språk, engelska och matematik - oavsett vilken utbildning du söker. Fråga gärna din skola om hjälp innan du gör ditt individuella val så kan du vara säker på att du läser kurser som ger dig full meritpoäng.

Det finns vissa kurser som ger meritpoäng och som man kan lägga till som tex. individuella val. Dessa kurser är engelska 7, vissa kurser i moderna språk och vissa matte kurser. Om du läser moderna språk, och har börjat från steg 3, så kan du där få 0,5 meritpoäng. Läser du även moderna språk 4 får du då sammanlagt 2,5 meritpoäng. Om du läser fler mattekurser än behörighetskraven till Psykologutbildningen kräver så får du meritpoäng för det.