Hur funkar meritpoäng?

06 apr 2022
Hej!
Jag går andra året nu och snart är det slut, jag har funderingar över merit poäng. Jag har just nu 2200 poäng för att jag har inte moderna språk alls då jag hoppade av spanska första året, min rektor säger till mig att modersmål kan hjälpa och jag kan få merit från den. Så jag tänkte om detta stämmer ? Jag har hört av andra att betyget i modersmål räknas inte som meritpoäng.

Dessutom undrar jag om jag ska bli engelska gymnasielärare, vad måste jag ha betyg i? Alltså det viktigaste.

11 apr 2022

Modersmål är inte en obligatorisk kurs i gymnasiet och den ger inte heller någon extra meritpoäng. Vill man ha meritpoäng för språk ska man istället läsa kurser i moderna språk. I moderna språk kan du få 0,5 meritpoäng för steg 3, steg 4 ger ytterligare 0,5 poäng och om steg 3 krävs för behörighet ger steg 4 1,0 meritpoäng.

Ibland kan man dock läsa sitt modersmål som modernt språk för att skolan kan erbjuda det, isåfall får man meritpoängen. Men i övriga fall ges ingen poäng alls för modersmål.

Extra meritpoäng läggs sedan till ditt jämförelsetal, det vill säga ditt betygssnitt. Du kan få maximalt 2,5 meritpoäng, vilket gör att det högsta jämförelsetalet du kan få är 22,5. Hur mycket meritpoäng du får är olika för olika utbildningar. Du kan få meritpoäng för vissa kurser i moderna språk, engelska och matematik - oavsett vilken utbildning du söker.

Fråga gärna din skola om hjälp innan du gör ditt individuella val så kan du vara säker på att du läser kurser som ger dig full meritpoäng.

Om du vill bli engelskalärare så ska du gå Ämneslärarprogrammet. Ämneslärarprogrammet har två inriktningar, mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 eller i gymnasieskolan och vuxenutbildningen. Inriktningen mot årskurs 7-9 är 4 år lång. Inriktningen mot gymnasieskolan och vuxenutbildningen är 5 år lång. Man har oftast två undervisningsämnen.

För att vara behörig till Ämneslärarprogrammet ska du ha grundläggande behörighet och Samhällskunskap 1b. Sedan kan det tillkomma olika krav beroende på vilka ämnen du vill undervisa i (om du till exempel vill undervisa i spanska utöver engelskan så ska du ha läst det).