Kan jag bli mäklare efter Samhällsprogrammet?

05 apr 2022
Hej!
Jag hoppas på att jag får svar på min fråga. Jag går i samhälls programmet med inriktningen kriminologi. Jag vill verkligen bli fastighetsmäklare eller aktiemäklare. Men vet om att man behöver gå i ekonomin programmet. Men jag undrar endast om det går lika bra att gå i samhälls programmet,. Min fråga är hur mycket merit och meritpoäng behöver jag för att komma in i Fastighetsmäklar programmet? Men även vilka kurser behöver man vara godkänd i sen gymnasiet? Om man inte är godkänd i dem ämnen som kräv är det bra då om man börjar i Komvux.

Ha en fortsatt trevlig dag!

06 apr 2022

Vad roligt att du vill bli mäklare! För att bli mäklare så  behövs det grundläggande behörighet, matematik 3b/3c och samhällskunskap 1b/1a1+1a2. Du behöver inte gå Ekonomiprogrammet för att få det, du kan också välja till matte 3 på det program du går nu, förslagsvis i ditt individuella val. Prata med din skola om att du vill läsa matte 3 så kan de säkert hjälpa dig. Skulle du inte hinna med matte 3 i gymnasiet, eller bli underkänd i kursen, så kan du läsa den på Komvux efteråt.

Den antagningspoäng som krävs för att komma in på en utbildning varierar, och beror på:

• hur många platser det finns på utbildningen.
  • hur många som söker.
  • hur höga betyg de sökande har.

För att få en uppfattning om dina möjligheter att komma in på en utbildning - kolla upp antagningspoäng vid tidigare antagningar: statistik.uhr.se.