Kommer jag in på den utbildning jag vill gå?

05 apr 2022
Hej!

Jag drömmer om att studera i tandläkar linjen. Så som jag räknar blir min meritpoäng 21.18. Förra året var meritpoängen för Malmö var 21.35 i urvalgruppen BII. Nu är jag mycket stressad. Hur ser du på min chans att bli antagen i Malmö? Finns det något som jag kan göra att höja min chans?

Tack på förhand!

Hälsningar,

05 apr 2022

Vad roligt att du vill bli tandläkare! Du är ju som du kan se nära att bli antagen så som statistiken varit. Kan du höja meriten lite till så hade det såklart varit bra. Om du går i gymnasiet nu får du göra ditt bästa den sista tiden på gymnasiet. Om du inte går på gymnasiet så kan du skriva prövningar på Komvux för att höja betygen. Oavsett om du går i gymnasiet nu eller inte så kan jag rekommendera att du skriver högskoleprovet. Då har du chansen att komma in genom det också.

Lycka till!/Petra,SYV