Kan man söka till gymnaiset igen?

04 apr 2022
mitt barn går i ettan på gymnasium men har tyvärr vantrivts sedan start. Hon har försökt byta till andra skolor under året men har inte fått plats. Hon ska försöka byta igen till tvåan men om det inte kommer finnas plats då heller så funderar hon på att gå om ettan(söka till andra skolor med 9ans betyg). Min fråga är, kan/får hon söka till ettan igen(till andra skolor) och välja samma program som hon läser nu?
Mvh,

05 apr 2022

Vad tråkigt att hon inte trivts! Ja, man kan söka in till gymnasiet igen. Då måste ni kontakta gymnasieantagningen i er kommun så att ni får inloggningsuppgifter till valet. Ta gärna upp med skolan vad det är som gör att hon inte trivs så de kan få en chans att hjälpa henne.

Lycka till!/Petra,SYV