Hur funkar meritpoäng?

01 apr 2022
Hej, jag går just nu i nian och är påväg in mot sista valet om Gymnasium. Jag går just nu i spanska men hade gärna villjat byta språk till Japanska på gymnasiet. Jag har dessvärre hört från mina vänner att om man byter språk från det man hade i grundskolan kommer man få mindre gymnasiepoäng, vilket jag absolut inte vill då jag planerar at studera vidare. Är det de säger sant eller får jag fortfarande 50 poäng för kursen oberonde på vilket språk jag väljer?

05 apr 2022

Du får inte mindre kurspoäng för att du byter språk. Det som kan hända är att du går miste om extra meritpoäng som man kan få för de högre kurserna i moderna språk. Men man kan också få extra meritpoäng av kurser i matte och engelska så prata med din skola om vilka kurser du bör välja för att få full meritpoäng (2,5) även om du byter språk.

Lycka till!/Petra,SYV