Hur ska jag välja gymnasium?

30 mar 2022
Hej jag går 9:an och ska börja gymnasiet nästa termin. Funderar på att välja frisör då jag tror att det kan bli 3 roliga år. Men är ganska säker på att jag inte vill jobba som frisör efter. Borde jag välja den linjen ändå?

04 apr 2022

Du kan välja gymnasium utefter vad du vill så det är helt okej att göra så. Det kanske dock är bra om du funderar lite på vad det är du vill jobba med så att du också kan tänka på att få behörighet för det genom din gymnasieutbildning. Vill du till exempel gå någon utbildning på högskola? Eller villl du ha ett annat yrke som man kan utbilda sig till redan i gymnasiet? Fundera lite mer på ditt val och gå gärna till din studie-och yrkesvägledare i skolan så du får hjälp att fundera över ditt val.

Vänligen/ Petra,SYV