Hur kan man gå gymnasiet utomlands?

27 mar 2022
Hej!
Vi är två tjejer som går på varsitt gymnasium i årskurs ett på gymnasiet. Vi skriver till er därför att vi båda är intresserade av att lämna Sverige och gå i gymnasiet utomlands i de två år som är kvar av gymnasiet för oss, alltså i tvåan och trean. Vi undrar därför om det finns något gymnasium någonstans utomlands, helst i ett varmt land såsom Australien till exempel. Men annat land hade också funkat toppen! Som vi hade kunnat gå på tillsammans i två år utan att behöva gå om den tiden i Sverige. Hade varit bra om det fanns någonstans att bo på tillsammans dessutom, antingen på skolan eller i en värdfamilj? Tacksam för svar.

/Med Vänliga hälsningar

30 mar 2022

Vad roligt att ni vill gå gymnasiet utomlands! Det går att göra på flera olika sätt. Ni kan läsa på lite om de olika sätten här:

Svensk gymnasieundervisning bedrivs i olika länder runt om i världen för att barn till svenskfödda föräldrar ska ha möjlighet att gå en svensk utbildning. Men det är möjligt att flytta och bo på egen hand om dina föräldrar kan hjälpa dig med det. Vill du söka till en svensk utlandsskola ska du höra av dig till den skola du vill gå i för att ansöka om en plats där. Du ska vända dig direkt till skolan med din frågor så kan de hjälpa dig.

Internationella skolor kan också vara ett alternativ. Ni kan läsa om dem bland annat här: https://www.gymnasium.se/utlandsstudier/internationella-gymnasieskolor-4509. Men vänd er alltid direkt till skolan för att få mer information.

Sedan finns också möjligheten att åka på utbytesår eller att flytta på egen hand och söka upp en lokal skola ni vill gå. Men det är mycket att ordna med så som visum, boende och kostnader så det bästa är om ni har stöd och hjälp från era vårdnadshavare för att göra detta.