Hur kan jag bli psykolog?

23 mar 2022
Hej, jag går i sista året i gymnasiet och har alltid velat att bli en psykolog men mina merit är låga, jag har 12.50 merit. Det kommer ta mig långt tag tills jag når upp till meriten som psykologprogrammet kräver vilket är (20-21) merit. Jag undrar finns det någon annan väg som är lättare?

Jag såg att Skövde högskolan erbjuder programmet neuropsykolog men med lägre antagningspoäng. Jag undrar kan jag fortfarande bli en psykolog som jobbar i kriminalvården med denna utbildningen samt tänkte jag lägga till extra kurser som psykologprogrammet kräver. Skulle det funka att göra så eller?

28 mar 2022

Vad roligt att du vill bli psykolog! Det är tyvärr bara psykologprogrammet som gör att du kan bli legitimerad psykolog. Programmet Kognitiv neurovetenskap på Sövde högskola leder inte till psykologexamen. Så vill du bli psykolog är det enda sättet att läsa upp dina betyg på Komvux eller komma in genom högskoleprovet.