Vad händer om jag får f i idrott?

17 mar 2022
Hej!
Vad händer om jag inte får betyg i gymnastik i nian? Kan jag inte söka till gymnasiet då? Är det skillnad på om jag får F eller inget betyg alls?
Mvh

21 mar 2022

F i idrott påverkar inte din behörighet till gymnasiet. Om det inte finns underlag för att bedöma en elevs kunskaper i ett ämne, på grund av att eleven varit frånvarande, sätts inget betyg. Detta markeras med ett streck (–) i betygskatalogen och i betygsdokumenten. Om läraren däremot har underlag för att bedöma elevens kunskaper, men kunskaperna inte räcker för ett godkänt betyg, ska läraren sätta betyget F. Skillnaden mellan streck och F är alltså att streck inte är ett betyg.