Hur funkar meritpoäng?

16 mar 2022
Hej!
Jag gick handel-och administration programmet på gymnasiet och tänkte söka in till något inom IT på högskolan, förmodligen systemutvecklare. Jag fick aldrig tillgång till matte 2b i gymnasiet trots att jag valde högskoleförberedande och det gjorde att jag fick välja till matematik 2b efter studenten på komvux, jag valde även att läsa till matematik 3b. Jag har dock märkt att mina meritpoäng har sänkts, innan dessa två matte kurser så låg mina merit 16.42 och nu ligger dem på 16.23. Hur kommer detta sig? Jag fick information av SYV i gymnasiet att matematik 3b skulle utöka mina meritpoäng ifall dom inte var inräknade som behöriga på högskolan. Hade varit tacksam för svar!

21 mar 2022

Du skulle behöva kolla med Komvux där du studerade vad det var som gjorde att din meritpoäng sänktes. De räknas in i ditt betyg om du behöver dem för den utbildning du ska söka och då spelar det ju roll vilket betyg du fick i kurserna. Den extra meritpoängen får du bara när du söker till högskola i Sverige och bara för kurser över de som krävs för behörighet.

Vänligen/ Petra,SYV