Hur höjer jag gymnasiebetygen?

15 mar 2022
Hej! jag undrade om en sak. jag går i naturprogramme första året och vill bli läkare i framtiden. Men jag har ett problem och det är att jag har inte bra poäng det här året. som du vet för att komma in på läkareprogramme behövs man A på alla ämnena, men det kan jag inte och har problem med språket osv. nu frågan är vad kan jag göra? jag är redo för hur lång tid det tar, vill bara komma in där.

16 mar 2022

Vad roligt att du vill bli läkare!

För den som behöver höja betygen är det prövning på Komvux som gäller. Prövning på Komvux innebär att man läser in en gymnasiekurs på egen hand och sedan gör en prövning, som ofta är både ett skriftligt och muntligt prov i ämnet. För den som redan har ett godkänt betyg i kursen från gymnasiet är prövning det enda sättet att höja ett betyg.

Du kan också skriva högskoleprovet och komma in genom det istället för betygen. Om ett urval måste göras till en utbildning, d v s  om det finns fler behöriga sökande än platser, kan man konkurrera i både betygsurvalet och provurvalet om man gör högskoleprovet