Sök utbildning 👉

Är jag behörig till utbildningen?

15 mar 2022
Hej, jag har läst djurvård på gymnasiet, jag ville söka in till grundlärare i fritidshem men det står att man behöver ha naturkunskap 1a2, jag har bara läst 1a1. Är det så att vi läst kurser som motsvarar denna kursen. För vi får ju biologi 2 även om vi inte läst den kursen, så tänkte om det var samma sak med naturkunskap?

16 mar 2022

Du behöver då läsa naturkunskap 1a2 på Komvux för att bli behörig. Om en utbildning kräver Naturunskap 2 och man har redan godkända betyg i Biologi 1, Kemi 1 och Fysik 1 - så motsvarar det Naturkunskap 2. Men om du bara har Biologi av dessa kurser så är det inte tillräckligt för att motsvara. Jag skulle dock rekommendera att du kollar med den skola du vill söka till om du kan ses som behörig eller inte.