Hur funkar antagningspoängen till gymnasiet?

14 mar 2022
Hej.
Jag har kollat på förra årets medelvärde och sånt på gymnasieantagningen för fordon och jag förstod inte riktigt två ord.

Enligt det jag sökte upp så betyder lägsta jämförelsetal att alla med poäng mer än det lägsta jämförelsetalet kom in på gymnasiet? Så om lägsta jämförelsetal var 95 så kom alltså alla med 95 poäng och mer in?

Är lägsta antagningspoäng samma sak som lägsta jämförelsetal? Vad jag hittade så betyder lägsta antagningspoäng bara specifikt för en person med minst poäng, alltså inte riktigt som lägsta jämförelsetal.

Tack på förhand!

16 mar 2022

Ja, du har förstått rätt att om lägsta jämförelsetal var 95 så kom alltså alla med 95 poäng och mer in. Lägsta jämförelsetal och lägsta antagningspoäng är samma sak.