Är jag behörig till utbildningen?

13 mar 2022
Hej
Jag har läst gymnasium i Rumänien och skrivit Bac det är om här i Sverige HP. .Efteråt kom till Sverige läst sfi ,grund ,utbildat till undersköterska inom sjukvård ,jobbat nästan 10 år ,Sen föra året läste kompletteringar still gymnasiet som samhälle 1b ,svenska som andra språk 2 ,snart klar med svenska som andra språk 3.Är mina dem 4 år och BAC här i Sverige för att gå vidare till universitetet exempelvis läkare utbildning eller sjuksköterska eller måste läsa om igen alla ämne .Tacksam för snabb svar -
M.V.H.

16 mar 2022

För att läsa på universitet och högskola krävs det att du har grundläggande behörighet. Du har grundläggande behörighet om du har:

Godkänt i minst 2250 av 2500 gymnasiepoäng, ett godkänt gymnasiearbete samt godkänt i svenska 1,2 och 3/svenska som andraspråk 1, 2 och 3, Engelska 6 och Matematik 1.

Om du inte har grundläggande behörighet från gymnasieskolan måste du komplettera din utbildning genom studier på kommunal vuxenutbildning, komvux, eller på folkhögskolan. Många universitets- och högskoleutbildningar kräver mer än grundläggande behörighet. På vissa Naturvetenskapliga högskoleutbildningar kan till exempel specifika kurser i Biologi, Kemi eller Fysik behövas. Andra utbildningar kan kräva att du har viss arbetslivserfarenhet. Om du vet vad du vill söka för utbildningar kan du prata med en SYV på Komvux för att se vilka ämnen du behöver läsa för att få behörighet till rätt utbildning.

Exempelvis kräver Läkarprogrammet Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2 och Matematik 4 och Sjuksköterskeprogrammet Matematik 2a eller 2b eller 2c, Naturkunskap 2 och Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2.