Kan jag gå gymnasiet på annan ort?

11 mar 2022
Hej, jag är en 16 årig tjej som håller på att välja gymnasium. Jag har sökt en skola i Stockholm men undrar lite kring detta med boende. Kan man få hjälp av skolan med det, med bidrag, förslag och lite så eller är det sådant man måste lägga på själv? Om det vore så att man hade föräldrar som inte är villiga att betala.

13 mar 2022

Hej!

Det finns någon som kallas Inackorderingtillägg som du kan ansöka om hos CSN, vilket är för studenter som flyttar till annan ort för gymnasiet eller om du har längre än 2h pendlingstid. Dock för att få beviljat tillägg behöver programmet du söker eller tänkt söka enbart finnas på annan ort. Om programmet erbjuds i närliggande kommun till dig förväntas du söka där. Du kan läsa mer på CSN:s hemsida.

Om inte gymnasieskolan erbjuder internat eller annan typ av boende får du söka detta själv. Kontakta skolan och se vad de erbjuder. Om du hittar lägenhet på egen hand är det någon av dina vårdnadshavare som behöver stå för lägenheten då du än inte är myndig.

Lycka till! / Petra, SYV