Sök utbildning 👉

Hur blir jag arkitekt?

11 mar 2022
hej! går i högstadiet och är intresserad av att bli arkitekt, mer exakt landskapsarkitekt. Problemet är att matte, fysik och andra NO ämnen är mina tråkigaste ämnen. Därför vet jag inte vilka gymnasiealternativ som finns. Jag har förstått det som att tekniklinjen och naturlinjen ger rätt behörigheter till en fortsatt arkitekt utbildning men vill helst inte läsa mer matte/no än nödvändigt. Vad innebär det att göra tillval på exempelvis samhäll? och är det mycket no/matte i yrket som arkitekt? å är det i sånna fall svår matte? tacksam för svar!

13 mar 2022

Vad roligt att du vill bli landskapsarkitekt! Kolla alltid med högskolan där du vill gå vad som gäller där men vanligt är detta behörighetskrav:

Matematik 3b alternativt 3 c, Samhällskunskap 1 b alternativt 1a1+1a2, Naturkunskap 2 (kan ersättas med Kemi 1 samt Fysik 1).

Om du vill välja till detta på Samhällsprogrammet så kan du göra det inom ditt individuella val. Då blir det inte mer än heltid så det kan vara bra. Men kolla med skolan du vill gå att du kan välja dessa kurser.

För frågor om matte på arkitektprogrammet och i yrket kan du kolla med en högskola där programmet finns så kan de berätta mer om det.