Hur höjer jag gymnasiebetygen?

09 mar 2022
Hej!

Jag är en elev som går i första ring nu börjar tvåan efter sommaren. Just nu har jag betyg i alla kurser men vill gärna höja mina betyg i visa kurser, eftersom betygen jag har nu inte kommer att ta mig in i juristprogrammet.

Jag undrar om det går att gå om vissa kurser eller 1 an vad är bäst att göra i min situation. Finns det andra sätt jag kan komma in i juristprogrammet även om jag inte har bra betygen som krävs för att komma in.

Tack på förhand

13 mar 2022

För den som behöver höja betygen är det prövning på Komvux som gäller. Prövning på Komvux innebär att man läser in en gymnasiekurs på egen hand och sedan gör en prövning, som ofta är både ett skriftligt och muntligt prov i ämnet. För den som redan har ett godkänt betyg i kursen från gymnasiet är prövning det enda sättet att höja ett betyg.

Du kan också komma in genom att skriva högskoleprovet.