Kan jag gå gymnasiet i Schweiz?

02 mar 2022
Hej! Jag går i ettan på gymnasiet och funderar på att åka utomlands och plugga någon gång under min kommande gymnasietid.

Vi har pratat med svenska skolan i London, men isåfall måste ett utbyte ske i trean för skolan som jag går i nu kan inte garantera en plats till mig när jag kommer tillbaka, och problemet är att jag inte vet om jag vill ta studenten där.
I somras var jag två veckor i Schweiz på språkkus på en internatskola, vilket jag älskade, och nu har jag börjat funderar lite på om man kan åka dit.
Jag undrar:

Vilka svenska gymnasieskolor utomlands är ”godtjända” och ger en behörig utbildning så att man slipper gå om när man kommer hem?

Om jag skulle välja att åka till Schweiz och gå en treårig internationell utbildning där som ger ”international baccalaureate” , skulle jag då kunna hoppa in i år två nu i höst, eller hade jag behövt börja med de som är ett år yngre och ”graduate” ett år senare än de som tar studenten hemma?

Och hur ser möjligheterna ut för att komma in på ett svenskt universitet när jag kommer hem? Krävs det en svensk gymnasieutbildning för att söka till universitet i Sverige?

Tack på förhand

02 mar 2022

Svenska gymnasium utomlands finns inte på jättemånga ställen men du kan se vilka som finns här: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/utlandsstudier/svensk-gymnasieutbildning-utomlands-4504. Men du behöver inte gå ett svenskt gymnasium för att få behörigheter till universitet i Sverige.

International baccalaureate är ett bra val om man vill vara säker på att få rätt behörighet men det är också bra att komplettera med svenska kurserna genom Hermods distansgymnasium (svenska 1, 2 och 3 är viktiga för behörigheten till svensk högskola).

Du behöver kontakta skolan du vill gå för att ta reda på i vilken årskurs du kan börja.