Hur blir jag läkare efter Vård-och omsorgsprogrammet?

01 mar 2022
Hej j
Jag är lite orolig och tänkte frågar er om jag kan få lite hjälp. Jag vill läsa till barnläkare men jag går sista året i vård och omsorg men jag känner mig stressad för jag vet inte vad jag ville söka till och vilka ämnen jag behöver läsa och tar det långt till till jag kommer in i Universitet ?

02 mar 2022

Vad roligt att du vill bli barnläkare! För att bli läkare så är behörighetskraven på universitet/högskola följande: grundläggande behörighet, Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2 och Matte 4.

På Vård- och omsorgsprogrammet läser man inte kurserna som ger särskild behörighet till läkarprogrammet och eftersom det är ett yrkesförberedande program är det första steget vara att lägga till de kurser som krävs för grundläggande behörighet. Då handlar det oftast om en svenska kurs och en engelska kurs. Sedan behövs det Fysik 1 & 2, Biologi 1 & 2, Kemi 1 & 2, Matte 2, 3 & 4 för den särskilda behörigheten.

Du kan läsa upp kurserna på Komvux efter gymnasiet. Där kan du läsa i den takt du vill så det är lite upp till dig hur lång tid det kommer att ta. Många behöver också läsa upp sina övriga betyg på Komvux innan de kan komma in på Läkarprogrammet, då det krävs A i alla ämnen.

Lycka till! /Petra, SYV