Borde jag undvika läkaryrket om jag har fobier?

28 feb 2022
Hej, jag läser naturvetenskapliga programmet just nu. Jag har en fråga angående högskola, jag har en dröm vilket är att bli barnläkare och jobba med barn inom sjukvården. Men det finns några saker som hindrar mig från detta, jag är jätterädd för kräkningar, mycket blod, döda kroppar och brännskador. Hur övervinner jag dessa rädslor? Borde jag istället ge upp drömmen om barnläkare, för jag ska ju först bli läkare och när jag läser utbildningen kommer jag stöta på dessa saker såklart.
Och en till fråga, om jag vill jobba i ett annat land efter min utbildning hur söker jag då, har hört att man inte kan söka in i vissa jobb för att utbildningen här är olika från utbildningen man skulle gått i ett annat land.

02 mar 2022

Du kan ta kontakt med psykolog för att få hjälp med fobier. Du behöver inte ge upp din dröm. Du kan istället övervinna dessa rädslor. Hur du ska göra det kan jag inte svara på eftersom det är en psykologs uppgift att hjälpa dig med det. Du kan börja med att prata med din skolpsykolog eller kurator om detta.

Alla länder har olika regler kring yrken och utbildning så när det gäller att jobba i andra länder så är det alltid viktigt att kolla upp reglerna i det land man vill jobba i.