👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Hur ser arbetsmarknaden ut för apoteksassistenter?

27 feb 2022
Hej

Jag såg på era hemsida att man ska inte behöva utbildning för Apoteksassistent. Jag utbildad mig Vård- och omsorgsprogrammet ( Undersköterska) jag har sökt jobb på apoteket men de tog inte emot mig.

Jag såg att man kan utbilda sig till apoteksassistent men det kostar 18 900 kr. Hur arbetsmarknaden ser ut?

Mvh

02 mar 2022

Det krävs ingen speciell utbildning krävs för att bli apoteksassistent men prognosen för yrket för de kommande åren är att det är svårt att få jobb. En utbildning kan därför vara fördelaktigt när man konkurrerar om de jobb som finns. Det bästa är dock om du kontaktar några potentiella arbetsgivare och frågar dem om vad de tittar på när de söker nya apoteksassistenter.

Jag kan inte heller hitta någon utbildning till apoteksassistent som inte kostar. Så det är en bra idé att kolla runt med potentiella arbetsgivare och andra i branschen hur möjligheterna att få jobb med utbildningen ser ut innan du väljer gå den.

Ett annat tips är att fundera på yrket apotekstekniker istället. Inom det yrket finns flera YH-utbildningar. YH-utbildningarna är gratis och existerar för att fylla ett behov på arbetsmarknaden. Därför bör de vara lite mer säkra när det gäller att få jobb efter utbildningen (även om man aldrig kan vara helt säker på det).

Vänligen/ Petra,SYV