Kan jag bli läkare efter ett yrkesprogram?

24 feb 2022
Hej!
Jag går tredje året och tar studenten detta året i restauranglinje men jag tänker kanske plugga till läkare i framtiden men jag vet inte hur det funkar och om det finns en möjlighet att kunna göra så? Alltså först tänkte jag ta några år för att jobba och sen tänkte jag kankse plugga till medicin? Men som sagt jag har ingen aning hur det går till, vilka ämnerna måste jag ta igen eller vad är det jag måste göra och vad är det som kommer iframtiden osv.

Tack så jättemycket för er tid!

28 feb 2022

Det är inga problem att jobba inom ett yrke och sedan byta när man känner för det!

På Yrkesprogram läser man inte kurserna som ger särskild behörighet till läkarprogrammet och det första steget är att lägga till de kurser som krävs för grundläggande behörighet (om du inte gjort det redan i gymnasiet). Det handlar om svenska 2 och 3 och engelska 6.

Sedan behövs det Fysik 1 & 2, Biologi 1 & 2, Kemi 1 & 2, Matte 2, 3 & 4 för den särskilda behörigheten.  Du kan läsa kurserna på komvux efter gymnasiet.

Lycka till! /Petra, SYV