Måste man läsa moderna språk på Ekonomiprogrammet?

22 feb 2022
Hej. Min son ”hatar” spanska nu och har knappt ett E. Han har sökt ekonomi till gymnasiet och det verkar vara 100p spanska öven där. Finns det något man kan göra för att ersätta det med annat ämne. Det konsumerar så mycket energi hos honom både för att plugga det han ändå måste och stt vara frustrerad att han ju också tappar energi i andra ämnen. Hur kan man göra?
Och hur mycket poäng tappar man till högskolan. Kan det inte vägas upp av höre betyg i andra ämnen? Hälsningar

25 feb 2022

En kurs i Moderna språk är obligatoriskt på Ekonomiprogrammet. Men man kan börja med ett nytt språk om man vill det. Man börjar ju då från nivå 1 och då känns det kanske lättare. Man missar den extra meritpoäng som är möjlig att få för moderna språk men man kan också få extra meritpoäng för engelska 7 och kurser i matematik, så det går att kompensera på annat sätt. Sedan så är det självklart också viktigt att de betyg man får är bra så man kan absolut vinna på att välja bort en kurs som ger meritpoäng men som man vet att man kommer att få ett lågt betyg i.