Hur blir man läkare efter Vård-och omsorgsprogrammet?

16 feb 2022
Hej!
Jag ta student i sommaren och jag går på vård och omsorg programmet. Min fråga om jag ska ansöka till läkarprogrammet vilka ämne behöver jag komplettera på komvux? Och hur mycket tid ta det?

18 feb 2022

Vad roligt att du vill bli läkare! För att bli läkare så är behörighetskraven på universitet/högskola följande: grundläggande behörighet, Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2 och Matte 4. På Vård- och omsorgsprogrammet läser man inte kurserna som ger särskild behörighet till läkarprogrammet och eftersom det är ett yrkesförberedande program är det första steget vara att lägga till de kurser som krävs för grundläggande behörighet. Då handlar det oftast om en svenska kurs och en engelska kurs. Sedan behövs det Fysik 1 & 2, Biologi 1 & 2, Kemi 1 & 2, Matte 2, 3 & 4 för den särskilda behörigheten.

Det är svårt att säga hur lång tid det kommer ta för dig att läsa in. Man kan läsa i sin egen takt på Komvux. Sedan får man också ofta räkna med att lägga tid på att läsa upp betygen eller göra högskoleprovet eftersom det krävs så höga betyg för Läkarprogrammet.

Lycka till! /Petra, SYV