Hur hoppar jag på gymnasiet igen?

15 feb 2022
Hej! Jag slutade gå på mitt gymnasium pga ett antal personliga anledningar. Men jag vill fortfarande genomföra min utbildning fast i ett annat gymnasium. Samma program och linje, de vill säga Teknikprogrammet, informations- och medieteknik. Jag hade mycket närvaro åk 1 och klarade de flesta kurserna som krävdes av mig, jag undrar om det behövs för mig att gå om ettan eller om jag kan börja i 2a:n?. Jag försökte kontakta syv:en i mitt gamla gymnasium men jag når inte henne, därför når jag ut till er. Jag letar efter gymnasium medans jag väntar på svar. Tack för hjälpen i förväg!

Mvh/

18 feb 2022

Vad roligt att du vill fortsätta på ditt program! Det är upp till den skola du vill gå att bedöma om du ska gå om ettan eller om du kan börja i 2a:n. Så kontakta de skolor du är intresserad av och fråga. Samtidigt kan det också vara en bra idé att du söker in till åk 1 igen ifall du inte skulle hitta en skola som kan ta emot dig mitt i terminen. För att söka i gymnasievalet ska du kontakta gymnasieantagningen i din kommun så du får inloggningsuppgifter till valet.

Lycka till! / Petra, SYV