Hur byter man gymnasium?

11 feb 2022
Hej!
Vårt barn - som nu går åk 1 på gymnasiet - vet inte om hen kommer att fortsätta på linjen eller skolan framöver. Vill ev byta skola till åk 2, men det kan också hända att den här terminen inte kan slutföras alls. Om hen inte går klart terminen är det förmodligen svårt (omöjligt?) att börja 2:an någon annanstans. Så frågan är, kan man söka gymnasium för att börja om åk 1 igen på någon annan skola, fast man just nu är inom en gymnasieutbildning? Hur går man tillväga i så fall?

16 feb 2022

Det behöver inte vara omöjligt att byta så börja med att kolla med de skolor han vill byta till. Men annars så är det också ett alternativ att söka till åk 1 igen. Man gör då precis som första gången man sökte men man måste höra av sig till gymnasieantagningen för att få ett lösenord till antagningen.

Lycka till! / Petra, SYV