Sök utbildning 👉

Kan jag bli läkare?

10 feb 2022
Hej jag går nu min andra termin av 8an och jag har nu insett att jag vill bli läkare men jag har mest d i betyg har jag fortfarande en chans med natur linjen

15 feb 2022

Ja, du har fortfarande chans då det är dina gymnasiebetyg som spelar roll när du söker till högskola/universitet. De ämnen som krävs för behörighet för läkare är Matematik , Kemi , Biologi  och Fysik . Men alla ämnen är viktiga då det krävs höga betyg för att komma in på läkarutbildningen. Börja försöka förbättra dina betyg redan nu så du är väl förberedd när du kommer till gymnasiet, Be dina lärare om tips på hur du kan förbättra dig i varje ämne.

Lycka till! / Petra, SYV