Kan jag pendla till gymnasiet?

09 feb 2022
Hej!
Jag undrar om jag kan välja ett gymnasium i Stockholm fast jag bor i Uppsala utan att behöva flytta dit typ att tåget istället 2 timmar tar det.och om man Har 206 men det krävs 215 meritpoäng kan dom fortfarande ta in mig i det program jag valt. Får man skolkort för tåg? Och hur fungerar slutbetyg i gymnasiet?

14 feb 2022

Det är upp till dig om du orkar pendla så mycket. Det finns ju möjlighet att skolan inte får lika hög antagningspoäng när du söker så det finns alltså möjlighet att du kommer in. Elevens hemkommun ska stå för kostnaderna för elevens dagliga resor mellan bostaden och skolan så kolla med in kommun vad som gäller för ditt fall.