Vilka kurser i gymnasiet ger meritpoäng?

07 feb 2022
Hej!
Jag har en fråga angående modernaspråk. Jag har hört att man kan få 2,5 poäng om man tar två av dessa ämnen matte, engelska och språk. Jag har nu gått på spanska i några år men känner att jag skulle vilja byta till ett annat språk då jag är mer intresserad av tyska. Men jag vet att man kommer börja om till noll och undrar om jag fortfarande kommer få dem där poängen?

09 feb 2022

Olika kurser ger olika meritpoäng. Du kan kolla upp hur mycket meritpoäng du får från de kurser du läser här. Det är möjligt att du kan byta språk och ändå få 2,5 meritpoäng från andra kurser. Du kan även prata med dina lärare i de olika ämnena om detta.

Vänligen/ Petra,SYV