Kan jag gå gymnasiet på distans?

07 feb 2022
Hejsan. Jag går i nian nu och efter sommaren så börjar gymnasiet för dem flesta. Min fråga är om det är möjligt att hoppa över första året av gymnasiet? Och sen om man kan börja i tvåan sen med dem man egentligen skulle gå med. Är det möjligt att kunna göra första året hemma med uppgifter eller extra uppgifter?

Alltså, frågan är om jag kan hoppa över att gå till skolan första året i gymnasiet, men att jag kan göra uppgifter hemma, och massa extra uppgifter för att jag inte är där? Men sedan att jag börjar tvåan med dem i samma ålder som vanligt, (inte att jag behöver gå med dem som är ett år yngre).

Anledningen till att jag skulle vilja detta är för att skolan funkar verkligen inte just nu på grund av mitt mående. Jag skulle verkligen behöva ett år hemma men jag vill ändå gå sedan i samma klass med dem i min ålder.

07 feb 2022

Jag rekommenderar att du pratar med den skola där du vill gå om detta. Vanligen är det inte möjligt att gå gymnasiet på distans tyvärr men kanske kan ni komma fram till en lösning som fungerar tillsammans.

Vänligen/ Petra,SYV