Måste jag ha A i allt för att bli läkare?

05 feb 2022
Hej jag går i 8an och behöver ställa en fråga, jag vill börja naturvetenskapen för att börja i läkarprogrammet, men undrar vilka betyg man ska ha från gymnasiet, måsta man ha A i allt och av där det minsta man kan få för att komma in

07 feb 2022

Ja, det stämmer att det är hård konkurrens på Läkarprogrammet på alla lärosäten i Sverige. Antagningspoängen för Läkarprogrammet på universitet/högskola är nästan alltid 22,5 poäng. För att få de poängen behöver man få A i alla ämnen under gymnasiet som ger 20,00 poäng och fulla meritpoäng som är 2,5.

Ett annat alternativ är att göra högskoleprovet och söka med det resultatet istället för gymnasiebetyget. Men även där krävs mycket höga poäng. Du kan dock göra högskoleprovet så många gånger du vill så man behöver inte ge upp om det inte gått bra på första försöket.

Lycka till! / Petra, SYV