Kan jag göra prövning i gymnasiekurser?

05 feb 2022

Jag går just nu årskurs 9 och börjar gymnasiet om ett halvt år. Jag har länge haft det lättare med matte jämfört med mina klasskamrater och det här året lät min lärare göra matteböckerna som man har det första året på gymnasiet. Matte 1c och respektivt 2c från Origos som jag har ganska lätt med. Min fråga är då om jag kan göra prövningar för dessa kurser? I fall jag fick det, fast inte det resultatet jag är nöjd med, skulle jag kunna gå på kursen igen i gymnasiet?

07 feb 2022

Vad roligt att du har så lätt för matte! Ja, du har rätt att göra prövningar i gymnasiekurserna även i grundskolan. Och om du gjort prövning och fått betyg i en gymnasiekurs innan du börjat gymnasiet kan du läsa kursen och få ett nytt betyg i kursen när du väl går i gymnasieskolan.

Fråga din mattelärare eller rektor om var du kan göra prövningarna. De måste nämligen göras vid en skola som anordnar den aktuella kurserna.

Lycka till med prövningarna! /Petra,SYV