Vilka gymnasieprogram kan jag gå om jag vill bli tandläkare?

05 feb 2022
Hej vilken linje förutom natur kan jag läsa på gymnasiet för att sedan läsa vidare till tandläkare (hur lång tid tar detta)
Ge mig gärna olika alternativ
Tacksam för svar snarast möjligt mvh

07 feb 2022

Vad roligt att du vill bli tandläkare! Tyvärr så är Naturvetenskapsprogrammet det enda programmet där du automatiskt får behörighet för det. Du kanske kan välja till kurser på andra program om du läser utökat program men det är inte säkert att det är möjligt. Du kan fråga den skola det gäller om möjligheterna att lägga till så många kurser som behövs på något annat program. De kurser som krävs för tandläkare krävs grundläggande behörighet + Matematik 4, Kemi 2, Biologi 2 och Fysik 2.

Det andra alternativet är att läsa på Komvux eller naturvetenskapligt basår på högskola efter gymnasiet innan du söker vidare till tandläkarutbildningen. Alla gymnasieprogram tar tre år och beroende på hur mycket du behöver komplettera efter gymnasiet, och hur snabbt du orkar läsa in det, kan det ta olika lång tid att läsa på Komvux. Men du kan räkna med ett år extra efter gymnasiet iallafall.

Tänk även på att betygen för att komma in på tandläkarutbildningen är mycket höga så även om man har behörighet kan man behöva lägga tid på att läsa upp betygen också.

Lycka till! / Petra, SYV