Vad händer om jag får F i matematik på gymnasiet

03 feb 2022
Hej, jag har en lite frpga om matte. Jag går Ek programmet första året. Jag känner mig stressad över matten då jag missat våra två prov en så länge och man inte kunnat göra de i efterhand . Men det kommer ju sen ett slit prov på alla kapitel i boken men om jag inte klarar just dem kapitlen som jag missat och inte klarar hela kursen, vad händer då? Kommer jag behöva gå om 1an eller bara kursen eller inget och kunna ta studenten sen ?

05 feb 2022

Hej!

Samtala gärna med din lärare kanske kan du komplettera upp de delarna som du missat om du inte skulle klara de på slutprovet. Vad som händer om du får ett F i kursen och avslutar gymnasiet med det är att det påverkar din möjlighet att studera vidare på högskolan då matematik 1b måste vara godkänd för att du ska få grundläggande behörighet för högre studier. Är det matematik 2b kan det påverka din behörighet på andra sätt men du kommer fortfarande ha grundläggande behörighet. Kontakta skolan för att få mer information och gör en plan för hur  du kan få till godkänt betyg i matematiken. Lycka till!

Cecilia, syv