vilket program bör jag välja när jag inte vet exakt vad jag vill bli

02 feb 2022
Hej!
Jag vet inte vilken linje jag ska välja. Det ligger mellan Sam, ekonomi och naturprogrammet (inriktning Sam) Jag gillar alla ämnen i skolan speciellt biologi, matte, ekonomi och samhällskunskap. Jag har bra betyg och har inte svårt att plugga men jag vet inte vad jag vill bli men troligtvis något inom ekonomi, sitta på kontor. Dock är jag inte så kreativ och har idéer som man kanske behöver för att starta företag. Och om jag vill bli något inom ekonomi är det onödigt om jag går natur och pluggar mycket inom no-ämnena, men jag gillar ändå biologi (om kroppen) och det är ändå den bredaste linjen vilket är bra när jag inte riktigt vet vad jag vill bli. Vilken linje tycker du det är bäst att jag tar? Jag kan väll gå ekonomi och sen lägga till samhällskunskap och biologi?

05 feb 2022

Hej!

Du är inte ensam om att känna dig osäker på villet program du ska välja. Det viktigaste är att programmet känns rätt för dig. Att hitta ett program som faller inom dina intressen moder göra utbildningen lättare att ta sig igenom. Här är ett test du kan göra för att få lite extra inspiration. Om du är intresserad av kontorsjobb är sam eller ekonomi kloka val och som du säger kan du läsa till NO ämnen för att bredda din behörighet. Läser du till exempel samhällsprogrammet och lägger till naturkunskap 2 som individuellt val blir du behörig till en del NO klassade yrken som sjuksköterska eller tandhygienist. Ta gärna hjälp av syv på din skola om du tycker valet är svårt.

Vänliga hälsingar

Cecilia, syv