Vill studera på handelshögskolan men min skola erbjuder ej moderna språk 3 vilket är ett krav

01 feb 2022

Jag går i nian just nu och skulle ansöka till gymnasiet. Peronligen, är jag intresserad av programmet teknikvetenskap men vill gå till handelshögskolan efteråt. Där krävs det att man har läst Moderna språk 3, vilket ingen gymnasium erbjuder. Men som ett undantag kan man läsa modersmål istället. Som ni vet är det ganska svårt att få modersmål i punjabi, för det finns inte så många talare inom stockholms län.

Så, mitt problem är att jag vill läsa teknikvetenskap men också komma intill handelshögskolan efteråt. För det krävs det historia 1a2 vilket tullinge gymnasium erbjuder men också moderna språk 3 vilket ingen "bra" gymnasium ger. Istället för Franska, dvs moderna språk vill jag läsa modermål punjabi, men vet inte hur jag kan gå vidare. Har kontakat tullinge gymnasium, men fick inte reda på så mycket.

Jag vet att jag har kunskaperna av modermsål 1+2 nu, allstå i nian men finns det någon prov som jag gör så att skippar ansöka modermsål i gymnasiet?

Hoppas ni förstår min situatuion!

MVH,
Simarjot Singh

03 feb 2022

Hej!

Jag kan inte hitta någon information på handelshögskolans hemsida att modersmål kan ersätta moderna språk 3. För att du ska kunna läsa modersmål så måste skolan ha möjlighet att erbjuda det vilket rent statistiskt inte är så troligt då det finns en problematik i att det inte finns så många lärare men du kan alltid försöka kontakta skolan igen.

Det finns alltid en möjlighet att läsa upp behörigheten efter gymnasiet på komvux.

En möjlighet kan vara att titta på alternativa skolor som kan erbjuda de kuser du behöver. Kontakta gärna syv på din skola för att få hjälp att kartlägga dina möjligheter.

Vänliga hälsingar

Cecilia, Syv