Hoppa över ett år för att få läsa med mina jämnåriga

01 feb 2022
Hej, jag är född 2004 och var sjuk under större delen av ettan på gymnasiet som jag gick på i Sverige. Nu går jag på ett svenskt gymnasium utomlands där jag har fått läsa kurserna från ettan (fastän jag egentligen är gammal nog för att gå tvåan). Jag ska flytta tillbaka till Sverige i sommar och skulle då helst vilja gå trean tillsammans med de som är lika gamla, för att sedan komplettera med kurserna från tvåan på komvux eller på ett distansgymnasium efter nästa läsår. Är det möjligt att göra så? Jag går sam-beteende linjen och jag vill läsa de ämnen som är fristående i trean. Dvs vänta med att läsa de ämnen i trean som bygger på att man har gått dem i tvåan tills efter trean. Jag har inget emot att det tar mig drygt ett år extra att få ut min studentexamen.

03 feb 2022

Hej!

För att bli behörig till komvux krävs oftast att du är 20 år gammal så det kan hända att du behöver vänta innan du har möjlighet att läsa in de kurserna som du saknar. Kontakta syv på den skolan som du är intresserad av att läsa på för att se över vilka möjligheter som finns för dig. Lycka till!

Vänliga hälsingar

Cecilia, syv