Trivs inte på skolan men får inte byta

31 jan 2022
Hej!
Min dotter går hotell och turism första året men efter en månad ville hon byta till samhälle. Men hon provade på en dag men blev lite osäker men nu efter några veckor så ville hon byta men då sa skolan att det var försent. Jag ser att hon inte trivs och hon är mycket ledsen för ingen lyssnar på henne. Jag som förälder vill gärna veta hur jag kan hjälpa henne på bästa sätt. Kan man läsa in de kurser hon inte har själv under sommarlovet och tenta av dem för att sen börja i 2:an eller måste hon börja i 1:an igen? Eller kan hon plugga in en termin och börja nu på vårterminen? Hon mår inte bra av situationen som den är nu och jag vill inte att hon börjar skolka för egentligen så gillar hon skolan och är bra i skolan.
Tacksam för svar
Hälsningar
Sussie

03 feb 2022

Hej!

Vad jobbigt att din dotter inte trivs i skolan det är viktigt för att hon ska må bra. Ta ytterligare kontakt med skolan de har skyldighet att arbeta för att eleverna ska trivas. Att byta skola/program är inte alltid enkelt då det handlar om tillgång på platser och att det nya programmet kan ha läst andra kurser men är en beredd att läsa ett år extra finns det ofta lösningar att finna. Stå på er och samtala med skolan för att hitta en lösning på dotterns situation!

Vänliga hälsingar

Cecilia, syv