Hur bli behörig till förskollärare

27 jan 2022
Hej!
Jag är nyanländ i Sverige och har inte hunnit klara gymnasiet utbildning i hemlandet. Här i Sverige har läst följande ämne med slut betyg från Komvux:
Engelska 5 och 6
Svenska 1, 2 och 3 som andra språk.
Barnskötare programmet i 1350 poäng

Jag undrar vad behöver jag läsa mer för att kvalificera mig för förskollärare programmet eller lärarprogrammet.

30 jan 2022

Hej!

För att bli behörig till förskollärarprogrammet behöver ha

grundläggande behörighet för högskolestudier (fås genom gymnasieexamen alt komvuxexamen)

+ Naturkunskap 1b eller 1a1+1a2,

+Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2,

+Engelska 6 (det har du)

+Svenska 3  (det har du)

+Matematik 1.

Du behöver läsa in en Komvuxexamen som ger dig grundläggande behörighet där ämnena för den särskilda behörigheten finns inkluderade. Du har kommit en lång bit för att nå din examen men har liten bit kvar. Boka gärna in vägledning med syv på komvux i din hemkommun för att få hjälp att sätta upp en studieplan för de kurserna som du saknar. Lycka till med studierna och fortsätt kämpa!

Vänliga hälsningar

Cecilia, syv