Byta skola efter 1 år

27 jan 2022
Går det att byta till en annan gymnasieskola (samma linje) i 2:an och komma in med min merit från 1:an?

För det är såhär att jag år 2020/2021 ledde av kraftig depression och gick på antidepressiva, var hos psykatrier, på BUP-skola, var inte i skolan i ett helt år (jobbade utanför) och detta slutade med ett meritpoäng på 192,5. På grund av min situation var det väl rätt så okej och förväntat, men jag önskade att jag kunde gå tillbaka i tiden och sikta på något högre. Gymnasiet som jag går på just nu är inte för mig, men däremot så ligger jag på A/B/C i majoriteten av ämnena nu, och även om det är rätt så liten skola är det höga krav där. Min fråga som kvarstår då, är om jag kan använda att jag hade en extrem kraftig depression och gick i BUP-skola, var på antidepressiva tillsammans med mitt betyg i 1:an och mitt grundskolebetyg för att komma in på denna skolan eller är det bara att acceptera att jag går i en skola som jag inte kommer klara av att gå i?

Och om det inte går att använda merit i 1:an, om jag använder mitt grundskolebetyg (192,5) men lägger till mina sociala, medicinska skäl och problem, har jag chans att komma in då även fast den här skolan har betydligt högre meritvärde?

Tack!

30 jan 2022

Hej!

Här kan du läsa mer om att byta gymnasieskola. Ta gärna kontakt med skolan du är intresserad av för att fråga om det finns lediga platser på programmet. Även syv på din skola kan vara dig till hjälp för att kartlägga din situation och möjligheter framåt. Jag hoppas du ska hitta rätt vägar för att få balans i livet och få må bra på din skola då det är en viktig del av vår vardag och påverkar måendet.
Vänliga hälsingar

Cecilia, syv