Vilken inriktning ska jag välja

26 jan 2022
Hej, jag går 1an på gymnasiet på naturkunskaps programmet och ska välja inriktning snart. Jag vill gärna bli läkare i framtiden så att välja natur natur är ju kanske det självklara valet, men samtidigt gillar jag samhälls- ämnena mycket mer och har därför tankar om att välja samhällsinriktningen istället. Jag har även enklare för samhälls-ämnen så får enklare högre betyg där + kommer antagligen få roligare gymnasieår. Men om jag väljer naturinriktningen direkt kommer jag ju inte behöva läsa till ämnen i efterhand, men får det tuffare under gymnasieåren. Däremot om det blir för tufft och jag i slutet inte har de meritpoängen som krävs så kommer jag ändå behöva läsa till de ämnerna i efterhand, men kanske inte lika många som om jag väljer natur-samhälle. Så min fråga är om du tror det passar mig bäst att läsa natur, natur eller natur samhälle.

28 jan 2022

Hej!

Det är som du skriver lite av ett dilemma och bara du kan känna vad som är bäst för dig. En tredje ide skulle kunna vara att välja natur inriktning sam och sedan använda poängen för de individuella valen för att kunna läsa in behörigheten i ett ämne för att på så sätt dra ner tiden du behöver spendera på komvux. Samtala med syv på skolan för att få hjälp i ditt val eller om du har något syskon eller förälder som kan stötta dig i ditt val. Lycka till!

Cecilia, syv