Få examen efter prövning

24 jan 2022
Hej!

Jag är 18 år gammal och flyttat hit för 3 år sedan.
Det har inte gått riktigt bra på gymnasiet hittills, på grund av språket och vissa andra anledningar.
Jag tycker om plugga väldigt mycket och hade väldigt höga betyg i mitt hemland.

Jag skulle vilja fråga bara om att kan man få gymnasieexamen om man gör prövningar i alla ämnen som behövs och krävs och får godkänd, för det program som man vill läsa sen?, och göra gymnasiearbetet i Komvux ? Alltså, kan jag läsa en vanlig program sen på universitet eller högskola?

Och MÅSTE man ha gymnasiearbetet det 100p?

27 jan 2022

Hej!

Du behöver ha klarat gymnasiearbetet för att få en examen, här kan du läsa mer om detta. Du kan få en examen efter att ha gjort prövningar om skolan erbjuder det, så länge du har tillräckligt med poäng spelar det ingen roll om betyget kommer från en prövning eller om du läst kursen. Här kan du läsa mer om olika examen från gymnasiet. Lycka till!

Cecilia, syv